Prínos úspešných športovcov do športu - na otázky UčPS odpovedá Richard Lintner
- Čo prináša zákon o športe pre športovcov?
- odpovede Jozefa Gönciho
- odpovede Mateja Tótha
- odpovede Richarda Lintnera
- odpovede Petra Gelleho
- odpovede Márie Homolovej
Na otázky UčPS odpovedá pán Richard Lintner,
hokejovy Majster sveta z Goteborgu 2002, bronzový medailista z Helsínk 2003, mnohonásobný reprezentant Slovenskej republiky v ľadovom hokeji, účastnik zimných OH 2002 a Svetového pohára 2004.
1. Prečo je dôležité posilniť postavenie športovcov a ich zastúpenie v riadení športu?
Šport sa všeobecne vyvíja veľkou rýchlosťou. To, čo platilo pred rokom už celkom neplatí dnes. Elitní športovci majú bezprostredný kontakt s najnovšími prvkami, ktoré do športu prichádzajú a preto, ak chceme byť moderní, musíme tieto prvky integrovať do nášho systému. Ako je lepšie to robiť, ako prostredníctvom ľudí, ktorí majú tieto informácie takzvane z prvej ruky, zažité a otestované na vlastnej koži. V tomto smere je dôležité aby sme našich športovcov aj prostredníctvom duálneho vzdelávania, ktoré je podporené aj novým ZoŠ pripravovali aj na možný plynulý prechod z aktívneho športu do trénerských, alebo manažérskych funkcií.
2. Aké nové prvky môžu priniesť športovci, resp. bývalí úspešní športovci do riadenia slovenského športu?
Veľa sa v poslednom čase rozpráva na tému športovej psychológie, ktorá je na Slovensku v porovnaní s vyspelými krajinami len v plienkach. V rámci tréningových procesov sa svet uberá z veľkej časti až vedeckou cestou, kde sa snaží rozobrať celý proces prípravy do čo najmenších detailov a potom tie detaily jednotlivo skúmať, maximalizovať a následne poskladať späť do jedného celku, čo by malo priniesť optimálnu efektivitu práce. Toto sú len niektoré príklady pohľadov, ktoré by sa mali globálne aplikovať do slovenského športu a nielen na úrovni jednotlivcov.
3. Ako je to s obsadzovaním zástupcov športovcov vo vedení športových organizácií v iných štátoch?
Pokiaľ ide o hokej tak organizácie v moderných hokejových krajinách si systematicky pripravujú a vychovávajú budúcich funkcionárov už dlho počas aktívnej kariéry vybraných športovcov. Je to z praktických ale aj z marketingových dôvodov. Praktické sú pochopiteľne dlhodobá znalosť daného prostredia, dobre pracovné a spoločenské návyky, ktoré šport vytvára a z marketingového hľadiska je to vytváranie dôveryhodnosti a imidžu organizácii, ak ju aj po aktívnej kariére reprezentujú a podporujú verejnosťou známe a dôveryhodné osobnosti.