Tématická oblasť: Trestné právo procesné
Pridaj medzi moje oblastiAKO ĎALEJ S TZV. MOBILNÝMI SÚDMI?MagOff
Problémy s vandalizmom a neprístojným správaním fanúšikov na futbalových štadiónoch mali riešiť aj tzv. mobilné súdy (ďalej aj „mobilné súdy”). Právnu úpravu mobilných súdov ustanovila novela Trestného poriadku č. 93/2010 Z.z. v ustanovení § 248 odsek 1.
Ťažké ublíženie na zdraví a zodpovednosť lyžiara
Uznesením zo dňa 17.02.2010, sp. zn. 8 Tdo 68/2010, Najvyšší súd ČR odmietol dovolanie proti rozsudku Krajského súdu v Českých Budějoviciach, ktorý ako odvolací súd posudzoval trestnú zodpovednosť lyžiara, ktorý inému lyžiarovi v dôsledku nárazu spôsobil ťažké ublíženie na zdraví.
V dôsledku absencie konkrétnej právnej úpravy, vzťahujúcej sa na posudzované protiprávne konanie, aplikovali súdy do trestného konania civilnoprávny predpis a všeobecné pravidlá z odvetvia lyžiarskeho športu.
Poslanci bez imunity?
Poslanci za KDH (A. Ďurkovský a M. Kvasnička) predložili Národnej rade Slovenskej republiky na prerokovanie a schválenie návrh novely Ústavy Slovenskej republiky.
Predmetom novelizácie Ústavy je tzv. výnimka zo zásady rovnosti pred zákonom priznaná poslancom Ústavou.
Začali súdne konania pre daňové podvody s emisiami
V Nemecku sa 15.8. začal súd so šiestimi Európanmi, ktorí sú obžalovaní z daňového podvodu pri obchodovaní s emisiami v rámci ETS.
Páchateľom hrozí až deväť rokov väzenia.
Podobnými obvineniami sa zaoberá aj súd vo Veľkej Británii.
Všeobecné princípy a zásady postupu pri medzinárodnej právnej pomoci v trestných veciach
Čítajte viac...Strategický plán boja proti korupcii v Slovenskej republike
Predkladateľ uvádza, že korupciu treba riešiť komplexne a nie je možné preferovať represívne opatrenia pred prevenčnými alebo naopak, obe majú svoje miesto v efektívnom boji proti korupcii. Neoddeliteľnou súčasťou boja proti korupcii aj účinná a koordinovaná prevencia na celoštátnej úrovni.
Strategický plán charakterizuje oblasti najčastejšieho výskytu trestnej činnosti korupcie, poskytuje stručný prehľad protikorupčných aktivít vlády a štátnych inštitúcií. Okrem iného aj analyzuje trestnoprávnu úpravu korupcie na Slovensku a identifikuje oblasti, ktoré je potrebné rozpracovať na podmienky jednotlivých rezortov a inštitúcií s cieľom určiť konkrétne úlohy a termíny ich plnenia.
Uznávanie a výkon rozhodnutí, ktorými sa ukladá trestná sankcia nespojená s odňatím slobody alebo probačné opatrenie na účely dohľadu v EÚ
Cieľom predkladaného návrhu je najmä uľahčenie sociálnej nápravy odsúdených osôb, zlepšenie ochrany obetí a uľahčenie uplatňovania vhodných probačných opatrení a alternatívnych sankcií v prípade páchateľov, ktorí nežijú v štáte odsúdenia.
Na účely dosiahnutia týchto cieľov boli ustanovené pravidlá, podľa ktorých iný členský štát než členský štát, v ktorom bola dotknutá osoba odsúdená, uznáva rozsudky a probačné rozhodnutia a dohliada na opatrenia uložené na základe takého rozsudku alebo alternatívne sankcie uvedené v takomto rozsudku a prijíma všetky ďalšie rozhodnutia súvisiace s týmto rozsudkom. Tento cieľ rámcového rozhodnutia je určujúci aj pre obsah návrhu zákona.
Implementácia Smernice o ochrane životného prostredia prostriedkami trestného práva do právneho poriadku SR
Pri posúdení otázky nutnosti transpozície predmetnej smernice do právneho poriadku SR je možné zvoliť dva základné prístupy.
Prvý prístup sa snaží extenzívnym výkladom platnej právnej úpravy pragmaticky nájsť spôsob a argumenty k tvrdeniu/záveru, že slovenský právny priadok v podstate vyhovuje požiadavkám, ktoré stanovuje smernica.
Pri druhom prístupe založenom na dôslednom výklade obsahu smernice v súlade s jej cieľmi, ktoré sú vyjadrené najmä v Preambule smernice, je však zrejmé, že v prípade, ak by našou ambíciou bolo dôkladne sledovať a naplniť cieľ smernice, malo by to znamenať, že slovenskú právnu úpravu je potrebné významne zmeniť a posunúť k efektivite.
DOHODA o spolupráci Prokuratúry Českej a Slovenskej Federatívnej republiky a Prokuratúry Maďarskej republiky podpísaná 7.11.1991
Zákonné obmedzenie osobnej slobody a nezákonné uchovanie a vydanie počítačových údajov – nález Ústavného súdu SR
Ústavný súd SR v rozhodnutí č.k. II. ÚS 96/2010-53 zo dňa 03.02.2011 posudzoval otázku porušenia práva na osobnú slobodu, a to v súvislosti s účasťou na vyšetrovacom úkone, ako možnom faktickom obmedzení osobnej slobody, ako aj otázku porušenia práva na ochranu pred neoprávneným zhromažďovaním, zverejňovaním alebo zneužitím údajov o svojej osobe, práva vlastniť majetok, práva na listové tajomstvo, tajomstvo dopravovaných správ a iných písomností a ochranu osobných údajov, práva domáhať sa zákonom ustanoveným postupom svojho práva na nezávislom a nestrannom súde a v prípadoch ustanovených zákonom na inom orgáne SR, práva podnikať a uskutočňovať inú zárobkovú činnosť, ako aj práva na rešpektovanie súkromného a rodinného života, a to v súvislosti so zaistením počítačového vybavenia na základe príkazu bez dostatočného odôvodnenia a absencie ustanovenia o čase, po ktorý bude uchovávanie údajov vykonávané.
Právne vety stanovísk trestnoprávneho kolégia Najvyššieho súdu SR (2011)
Prinášame Vám právne vety stanovísk trestnoprávneho kolégia Najvyššieho súdu SR sp. zn. Tpj 89/2010, Tpj 90/2010 a Tpj 96/2010, ktoré boli prijaté na rokovaní trestnoprávneho kolégia konanom dňa 30. mája 2011.
ZÁKON č. 183/2011 o uznávaní a výkone peňažnej sankcie v Európskej únii
Znenie zákona č. 183/2011 Z. z. redakčne spracovaného na stránke portálu UčPS. Zákon nadobudne účinnosť 01.08.2011.