Pojem: trovy konania
Všetky pojmyNIEKOĽKO ÚVAH K TROVÁM SÚDNEHO KONANIA MagOff
Príspevok skúma inštitút trov konania v rámci občianskeho súdneho konania. Osobitný priestor venuje autor inštitútu náhradu trov konania a zásadám, ktoré sa aplikujú pri rozhodovaní o náhrade trov konania. Súčasťou príspevku sú aj úvahy de lege ferenda.
OBČIANSKY SÚDNY PORIADOK - I. ČASŤ, Všeobecné ustanovenia (stav k 1.1.2013)
Znenie Občianskeho súdneho poriadku publikované pod č. 99/1963 Zb. redakčne spracované na stránke portálu UčPS (s účinnosťou od 01.01.2013)
OBČIANSKY SÚDNY PORIADOK - Prílohy
OBČIANSKY SÚDNY PORIADOK - VIII. ČASŤ, Záverečné ustanovenia (stav k 1.1.2013)
OBČIANSKY SÚDNY PORIADOK - VII. ČASŤ, Iná činnosť súdu (stav k 1.1.2013)
OBČIANSKY SÚDNY PORIADOK - VI. ČASŤ, Výkon rozhodnutia (stav k 1.1.2013)
Znenie Občianskeho súdneho poriadku publikované pod č. 99/1963 Zb. redakčne spracované na stránke portálu UčPS (s účinnosťou od 01.01.2013)
OBČIANSKY SÚDNY PORIADOK - V. ČASŤ, Správne súdnictvo (stav k 1.1.2013)
OBČIANSKY SÚDNY PORIADOK - IV. ČASŤ, Opravné prostriedky (stav k 1.1.2013)
OBČIANSKY SÚDNY PORIADOK - III. ČASŤ, Konanie na prvom stupni (stav k 1.1.2013)
OBČIANSKY SÚDNY PORIADOK - II. ČASŤ, Činnosť súdu pred začatím konania (stav k 1.1.2013)
ÚVAHY O EFEKTIVITE TRESTNÉHO KONANIA V SLOVENSKEJ REPUBLIKE – HĽADANIE NÁSTROJOV A RIEŠENÍ NA JEHO ČASOVÉ A EKONOMICKÉ ZEFEKTÍVNENIE CESTOU ZMENY PRÁVNEJ ÚPRAVY PREDSÚDNEHO KONANIAMagOff
Trestný poriadok sa mení v právnom priestore Slovenskej republiky až príliš často, efektivita trestného konania sa však stále ani len nepribližuje k uspokojivej úrovni (názor autora). Príspevok predostiera na diskusiu a ďalšie rozpracovanie odbornej právnickej verejnosti viaceré problémy súvisiace s efektivitou trestného konania, najmä v štádiu do podania obžaloby (t.j. predsúdne/prípravné konanie) a ich možné riešenia. O naznačených problémoch už dlhšie intenzívne uvažujú a diskutujú kolegovia z justičnej praxe, najmä prokurátori, ktorým je problematika predsúdneho konania logicky najbližšia.
Významným prvkom zakomponovaným do príspevku je aj pripravovaný koncept elektronického výkonu verejnej moci – elektronických služieb orgánov verejnej moci smerom k občanovi, ako aj k právnickým osobám, či elektronickej komunikácie orgánov verejnej moci navzájom a podpora vytvorenia, rozumnej implementácie tohto progresívneho celospoločenského konceptu do každodennej justičnej praxe tak z hľadiska technických, ako aj právnych riešení.
Cieľom autora a jeho príspevku je hľadať možnosti zjednodušenia, zrýchlenia a zlacnenia predsúdneho konania, čo umožní posilnenie kapacít na úseku boja so závažnou trestnou činnosťou. Viacerými zdanlivo jednoduchými úpravami Trestného poriadku by bolo možné dosiahnuť relevantné, možno až prekvapivé výsledky.
Základom pre napísanie príspevku boli poznatky a skúsenosti autora z jeho prokurátorskej praxe, vrátane poznatkov o efektívnych riešeniach obdobných problémoch v iných štátoch a jeho vlastných vízií súvisiacich s elektronizáciou spoločnosti a služieb orgánov verejnej moci.