Zásadné pripomienky UčPS uplatnené k návrhu zákona o športe
Prinášame Vám zásadné pripomienky UčPS k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Napriek rozsahu a monotematickému zameraniu (na úpravu pravidiel financovania športu zdravotne postihnutých) navrhovanej novely zákona o športe pristúpila Učená právnická spoločnosť k uplatneniu pripomienok k zákonu o športe komplexne reagujúc na nové poznatky aplikačnej praxe v oblasti športu nielen v súvislosti s uplatňovaním zákona o športe, ale aj ďalšej legislatívy upravujúcej priamo či nepriamo fungovanie oblasti športu.
Na SLOV-LEXe je legislatívny proces vedený pod č. LP/2018/201 a je dostupný TU: https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2018/201
Medzirezortné pripomienkové konanie k návrhu zákona skončilo 23.7.2018.
Vyjadrenie UčPS k žiadosti o opravu
K príspevku "Kto môže byť prijímateľom príspevku na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 Zákona o športe" bola zaslaná žiadosť o opravu zverejnených informácií, na ktorú bolo vypracované nasledujúce vyjadrenie.
Časť textu vyjadrenia bola doplnená priamo do uvedeného príspevku. Vyjadrenie v anonymizovanej forme je publikované za účelom otvorenia diskusie o filozofii športu zdravotne znevýhodnených športovcov a jeho financovania na Slovensku.
VZOREC na výpočet príspevku uznanému športu ... alebo nech odborná diskusia o vzorci obohatí celú športovú verejnosť
Prinášame Vám odbornú diskusiu, ktorá vznikla spontánne v rámci emailovej komunikácie skupiny športových funkcionárov a právnikov s expertmi na “vzorec”, v ktorej sú vysvetlenia a odpovede na viaceré otázky, ktoré potrebuje poznať celé slovenské športové hnutie.
Zmyslom odbornej diskusie je, aby športoví funkcionári neskĺzavali ku spochybňovaniu vzorca bez znalosti dôležitých faktov a súvislostí.
Nárokovateľný príspevok zo štátneho rozpočtu národným športovým zväzom v uznaných športoch vypočítaný a distribuovaný podľa “vzorca”, a nie podľa úsudku politikov alebo úradníkov, je dôležitým pilierom reformy športu na Slovensku. Vďaka tomu sa funkcionári národných športových zväzov môžu cítiť i správať autonómnejšie a nemusia hľadať cestu k politikom a úradníkom, ktorí rozhodujú o športe, aby im pridelili čo najvyššiu čiastku na ich šport.
Zákon o športe priniesol automatické rozdeľovanie 92,5 % prostriedkov z rozpočtovej kapitoly Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR (ďalej len “ministerstvo školstva”) určených na šport v programe 026 (národný program rozvoja športu) zo základu po odpočítaní účelovo určených prostriedkov na národný športový projekt vlády podľa § 75 ods. 1 zákona o športe, ktorým je výstavba, modernizácia a rekonštrukcia športovej infraštruktúry národného významu, podpora národného projektu športu pre všetkých so zameraním na mládež a organizovanie významnej súťaže podľa § 55 ods. 1 písm. b) zákona o športe. Prostredníctvom vzorca sa rozdeľuje z tohto základu národným športovým zväzom 50% (z programu 026); pred vylúčením futbalu (17%) a hokeja (13%) sa cez vzorec zväzom delilo až 80% prostriedkov určených na šport (program 026) zo základu po odpočítaní národných športových projektov.
Po predchádzajúcej širokej diskusii, ktorá poukazovala na niektoré nesprávne parametre a výsledky výpočtu, môžu niektorí jej účastníci (aj keď neoprávnene) nadobudnúť dojem, že vypočítavať výšku príspevku uznanému športu na základe súčasného vzorca nie je správne, že vzorec a nastavenie jeho parametrov má chyby.
Kto môže byť prijímateľom príspevku na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 Zákona o športe
Odborníci pôsobiaci na platforme UčPS narazili na otázku, pri zodpovedaní ktorej zistili zrejme ďalšiu podstatnú nezákonnosť v postupe sekcie športu ministerstva školstva pri poskytovaní štátnych prostriedkov na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 zákona o športe formou príspevku športovcom v zozname športovcov top tímu.
Cieľom tohto príspevku je aktivovať kontrolné mechanizmy štátu, ktoré dôsledne overia či pochybnosti o zákonnosti postupu ministerstva školstva uvedené v tomto príspevku sú opodstatnené alebo ministerstvo školstva poskytne športovej odbornej verejnosti i bežným občanom dostatočné vysvetlenia, ktoré obstoja v konfrontácii s platnou dikciou zákona o športe - konkrétne so zákonnou úpravou pravidiel pre poskytovanie štátnych prostriedkov na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 zákona o športe.
Koncepcia práce so športovo talentovanou mládežou na roky 2015 až 2020
Verejná diskusia k návrhu nariadenia vlády o jednotných pravidlách riadenia rezortných športových stredísk i k projektu optimalizácie ich činnosti je veľmi potrebná
Verejná diskusia k nariadeniu vlády k jednotným pravidlám pre rezortné športové strediská, ako aj k projektu ich optimalizácie je veľmi potrebná.
Ak máme získať všetky relevantné názory, mali by sme do nej zapojiť aj tých, ktorých sa najviac týka - športovcov a členov realizačných tímov, ktorí pôsobia v strediskách. Veľká časť z nich v tomto období plne sústreďuje svoju pozornosť na prípravu športovcov a výprav na zimné olympijské hry.
Preto nepovažujeme predloženie návrhu nariadenia do medzirezortného pripomienkového konania za citlivo načasované, zo strany ministerstva školstva sa tak nestalo prvý raz.
Prinášame Vám viaceré vecné pripomienky, ktoré boli uplatnené voči materiálom predloženým do MPK.
Úplné znenie zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 354/2016 Z. z. a zákona č. 335/2017 Z. z. s dôvodovou správou
Učená právnická spoločnosť Vám prináša úplné znenie zákona o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov, do ktorého bola redakčne zapracovaná novela zákona o športe schválená v Národnej rade Slovenskej republiky dňa 30.11.2017.
Prezident Slovenskej republiky zákon podpísal 19. decembra 2017. Následne bola novela zákona o športe publikovaná v Zbierke zákonov SR a na SLOV-Lexe pod číslom 335/2017 Z.z.
Novela zákona o športe nadobudla účinnosť od 30. decembra 2017.