Návrh zákona o športe pripravila pracovná skupina pod vedením Petra Sepešiho (poverený dekrétom ministra školstva), do ktorej navrhli ďalších odborníkov Ministerstvo školstva vedy výskumu a športu SR (p. Čambal), SOV (p. Chmelár), SFZ (p. Kováčik a p. Sepeši), SZĽH (p. Nemeček) a UčPS (p. Sepeši). Zloženie bolo flexibilne upravované podľa záujmu a znalosti ľudí, ktorí sa do procesu prípravy zapojili. Pracovná skupina bola v prvom štádiu prác rozdelená do 15 tímov, podľa tém navrhovaného zákona, ktoré viedli určení manažéri, ktorí mali zabezpečiť komunikáciu s členmi príslušného tímu a pripraviť návrh konceptu riešenia a právnej úpravy príslušnej témy.
- Pôvodný (zrušený) ZÁKON č. 300/2008 Z. z. o organizácii a podpore športu - TU
- INFORMÁCIE o PROJEKTE "Prípravy nového ZÁKONA o ŠPORTE" - TU
- spracoval koordinátor projektu Jaroslav Čollák - OSNOVA NÁVRHU nového zákona o športe (témy a zloženie tímov) - TU
- ZÁKLADNÉ TÉZY nového ZÁKONA O ŠPORTE - TU
- spracovali Gábriš, Čorba, Hlivák, Sepeši, Rybánsky, Dedík; publikované v MagOff č. 1/2013 - ZÁKLADNÉ VÍZIE a OPATRENIA nového zákona o športe - TU
- POSLANIE, CIELE, OTÁZKY a RIEŠENIA návrhu zákona o športe - TU
- ZÁKONY o ŠPORTE INÝCH ŠTÁTOV - TU
-
ANKETA k príprave návrhu zákona -
TU -
VEREJNÉ DIŠPUTY k návrhu zákona -
TU - KONFERENCIE Šport a právo:
- MEDZIREZORTNÉ PRIPOMIENKOVÉ KONANIE - TU
- PREROKOVANIE návrhu zákona v NÁRODNEJ RADE SR
- SCHVÁLENÉ ZNENIE ZÁKONA o ŠPORTE - TU
Zmluva o výkone činnosti športového odborníka
Stanovy SFZ - úplné znenie (schválené konferenciou SFZ v Senci dňa 02.02.2018)
VZOREC na výpočet príspevku uznanému športu ... alebo nech odborná diskusia o vzorci obohatí celú športovú verejnosť
Prinášame Vám odbornú diskusiu, ktorá vznikla spontánne v rámci emailovej komunikácie skupiny športových funkcionárov a právnikov s expertmi na “vzorec”, v ktorej sú vysvetlenia a odpovede na viaceré otázky, ktoré potrebuje poznať celé slovenské športové hnutie.
Zmyslom odbornej diskusie je, aby športoví funkcionári neskĺzavali ku spochybňovaniu vzorca bez znalosti dôležitých faktov a súvislostí.
Nárokovateľný príspevok zo štátneho rozpočtu národným športovým zväzom v uznaných športoch vypočítaný a distribuovaný podľa “vzorca”, a nie podľa úsudku politikov alebo úradníkov, je dôležitým pilierom reformy športu na Slovensku. Vďaka tomu sa funkcionári národných športových zväzov môžu cítiť i správať autonómnejšie a nemusia hľadať cestu k politikom a úradníkom, ktorí rozhodujú o športe, aby im pridelili čo najvyššiu čiastku na ich šport.
Zákon o športe priniesol automatické rozdeľovanie 92,5 % prostriedkov z rozpočtovej kapitoly Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR (ďalej len “ministerstvo školstva”) určených na šport v programe 026 (národný program rozvoja športu) zo základu po odpočítaní účelovo určených prostriedkov na národný športový projekt vlády podľa § 75 ods. 1 zákona o športe, ktorým je výstavba, modernizácia a rekonštrukcia športovej infraštruktúry národného významu, podpora národného projektu športu pre všetkých so zameraním na mládež a organizovanie významnej súťaže podľa § 55 ods. 1 písm. b) zákona o športe. Prostredníctvom vzorca sa rozdeľuje z tohto základu národným športovým zväzom 50% (z programu 026); pred vylúčením futbalu (17%) a hokeja (13%) sa cez vzorec zväzom delilo až 80% prostriedkov určených na šport (program 026) zo základu po odpočítaní národných športových projektov.
Po predchádzajúcej širokej diskusii, ktorá poukazovala na niektoré nesprávne parametre a výsledky výpočtu, môžu niektorí jej účastníci (aj keď neoprávnene) nadobudnúť dojem, že vypočítavať výšku príspevku uznanému športu na základe súčasného vzorca nie je správne, že vzorec a nastavenie jeho parametrov má chyby.
Kto môže byť prijímateľom príspevku na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 Zákona o športe
Odborníci pôsobiaci na platforme UčPS narazili na otázku, pri zodpovedaní ktorej zistili zrejme ďalšiu podstatnú nezákonnosť v postupe sekcie športu ministerstva školstva pri poskytovaní štátnych prostriedkov na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 zákona o športe formou príspevku športovcom v zozname športovcov top tímu.
Cieľom tohto príspevku je aktivovať kontrolné mechanizmy štátu, ktoré dôsledne overia či pochybnosti o zákonnosti postupu ministerstva školstva uvedené v tomto príspevku sú opodstatnené alebo ministerstvo školstva poskytne športovej odbornej verejnosti i bežným občanom dostatočné vysvetlenia, ktoré obstoja v konfrontácii s platnou dikciou zákona o športe - konkrétne so zákonnou úpravou pravidiel pre poskytovanie štátnych prostriedkov na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 zákona o športe.
Koncepcia práce so športovo talentovanou mládežou na roky 2015 až 2020
Udeľovanie čestných titulov podľa nového zákona o športe
V športe je ocenenie športovca alebo športového odborníka za ich úspechy a dlhodobé pôsobenie v športe, veľmi často oveľa významnejším a silnejším aktom poďakovania, vzdania úcty a rešpektu k športovým výkonom alebo činnosti športového odborníka ako finančná odmena.
O tom svedčí aj stále existujúce oceňovanie, udeľovanie čestného členstva, vyznamenaní, odznakov či iné formy uznania zaslúžilých osobností v rámci športových komunít národných športových zväzov a národných športových organizácií.
Osobitné miesto a význam v živote športovca alebo športového odborníka má, ak je ocenenie udelené verejne pred očami celej športovej obce i slovenskej spoločnosti štátnou autoritou v podobe formálneho aktu "udelenia čestného titulu".
Zákon o športe v ustanoveniach § 56 a 57 zaviedol s účinnosťou od 1.1.2016 opätovne do právneho poriadku Slovenskej republiky inštitút "Udeľovania čestných titulov", ktoré udeľuje vláda SR alebo na základe jej poverenia minister školstva za mimoriadne športové výkony a šírenie dobrého mena Slovenskej republiky v oblasti športu v zahraničí alebo za mimoriadne zásluhy o rozvoj v oblasti športu udelili čestné štátne tituly.
Verejná diskusia k návrhu nariadenia vlády o jednotných pravidlách riadenia rezortných športových stredísk i k projektu optimalizácie ich činnosti je veľmi potrebná
Verejná diskusia k nariadeniu vlády k jednotným pravidlám pre rezortné športové strediská, ako aj k projektu ich optimalizácie je veľmi potrebná.
Ak máme získať všetky relevantné názory, mali by sme do nej zapojiť aj tých, ktorých sa najviac týka - športovcov a členov realizačných tímov, ktorí pôsobia v strediskách. Veľká časť z nich v tomto období plne sústreďuje svoju pozornosť na prípravu športovcov a výprav na zimné olympijské hry.
Preto nepovažujeme predloženie návrhu nariadenia do medzirezortného pripomienkového konania za citlivo načasované, zo strany ministerstva školstva sa tak nestalo prvý raz.
Prinášame Vám viaceré vecné pripomienky, ktoré boli uplatnené voči materiálom predloženým do MPK.
Úplné znenie zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 354/2016 Z. z. a zákona č. 335/2017 Z. z. s dôvodovou správou
Učená právnická spoločnosť Vám prináša úplné znenie zákona o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov, do ktorého bola redakčne zapracovaná novela zákona o športe schválená v Národnej rade Slovenskej republiky dňa 30.11.2017.
Prezident Slovenskej republiky zákon podpísal 19. decembra 2017. Následne bola novela zákona o športe publikovaná v Zbierke zákonov SR a na SLOV-Lexe pod číslom 335/2017 Z.z.
Novela zákona o športe nadobudla účinnosť od 30. decembra 2017.
Text novely zákona o športe schválenej 30.11.2017 (vrátane pozmeňovacích návrhov) publikovaný pod č. 335/2017 Z.z.
Prinášame Vám text novely schválený poslancami Národnej rady SR 30. novembra 2017, ktorá nadobúda účinnosť 30. decembra 2017.
Schválené znenie novely zákona o športe ako celku na stránke Národnej rady SR - TU
Znenie novely zákona o športe č. 335/2017 Z. z. zverejhnené na stránke SLOV-Lex - TU
Novela zákona o športe potvrdila správnosť právnoekonomickej analýzy UčPS k financovaniu športu.
Zmenu v právnej úprave financovania športu schválil slovenský parlament 30.11.2017 na základe pozmeňovacieho návrhu poslanca Tibora Jančulu uplatneného k návrhu poslancov Národnej rady SR Tibora Janulu, Dušana Tittela, Ľubomíra Petráka a Dušana Galisa na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 354/2016 Z. z. (parlamentná tlač 718).
Schválená zmena len potvrdila správnosť právno-ekonomickej analýzy UčPS, ktorú UčPS zaslala pani ministerke školstva, vedy, výskumu a športu na využitie pri príprave štátneho rozpočtu na rok 2018.
Novela zákona o športe potvrdila správnosť právno-ekonomickej analýzy UčPS k financovaniu športu, podľa ktorej sa javí, že v návrhu rozpočtu ministerstva školstva na šport (program 026) chýba 3 716 950 EUR.
Národná rada SR dnes (30.11.2017) schválila novelu zákona o športe
Prinášame Vám základné informácie o schválení návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Tibora JANČULU, Dušana TITTELA, Ľubomíra PETRÁKA a Dušana GALISA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 354/2016 Z. z. (tlač 718) a jej obsahu.
Návrh novely zákona o športe bol dnes schválený v treťom čítaní ako celok (spolu s dvomi pozmeňovacími návrhmi) ústavnou väčšinou, keď ZA návrh novely hlasovalo až 120 poslancov (20 sa zdržalo hlasovania, nik nebol proti).