Prinášame Vám odbornú diskusiu, ktorá vznikla spontánne v rámci emailovej komunikácie skupiny športových funkcionárov a právnikov s expertmi na “vzorec”, v ktorej sú vysvetlenia a odpovede na viaceré otázky, ktoré potrebuje poznať celé slovenské športové hnutie.
Zmyslom odbornej diskusie je, aby športoví funkcionári neskĺzavali ku spochybňovaniu vzorca bez znalosti dôležitých faktov a súvislostí.
Nárokovateľný príspevok zo štátneho rozpočtu národným športovým zväzom v uznaných športoch vypočítaný a distribuovaný podľa “vzorca”, a nie podľa úsudku politikov alebo úradníkov, je dôležitým pilierom reformy športu na Slovensku. Vďaka tomu sa funkcionári národných športových zväzov môžu cítiť i správať autonómnejšie a nemusia hľadať cestu k politikom a úradníkom, ktorí rozhodujú o športe, aby im pridelili čo najvyššiu čiastku na ich šport.
Zákon o športe priniesol automatické rozdeľovanie 92,5 % prostriedkov z rozpočtovej kapitoly Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR (ďalej len “ministerstvo školstva”) určených na šport v programe 026 (národný program rozvoja športu) zo základu po odpočítaní účelovo určených prostriedkov na národný športový projekt vlády podľa § 75 ods. 1 zákona o športe, ktorým je výstavba, modernizácia a rekonštrukcia športovej infraštruktúry národného významu, podpora národného projektu športu pre všetkých so zameraním na mládež a organizovanie významnej súťaže podľa § 55 ods. 1 písm. b) zákona o športe. Prostredníctvom vzorca sa rozdeľuje z tohto základu národným športovým zväzom 50% (z programu 026); pred vylúčením futbalu (17%) a hokeja (13%) sa cez vzorec zväzom delilo až 80% prostriedkov určených na šport (program 026) zo základu po odpočítaní národných športových projektov.
Po predchádzajúcej širokej diskusii, ktorá poukazovala na niektoré nesprávne parametre a výsledky výpočtu, môžu niektorí jej účastníci (aj keď neoprávnene) nadobudnúť dojem, že vypočítavať výšku príspevku uznanému športu na základe súčasného vzorca nie je správne, že vzorec a nastavenie jeho parametrov má chyby.
Odborníci pôsobiaci na platforme UčPS narazili na otázku, pri zodpovedaní ktorej zistili zrejme ďalšiu podstatnú nezákonnosť v postupe sekcie športu ministerstva školstva pri poskytovaní štátnych prostriedkov na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 zákona o športe formou príspevku športovcom v zozname športovcov top tímu.
Cieľom tohto príspevku je aktivovať kontrolné mechanizmy štátu, ktoré dôsledne overia či pochybnosti o zákonnosti postupu ministerstva školstva uvedené v tomto príspevku sú opodstatnené alebo ministerstvo školstva poskytne športovej odbornej verejnosti i bežným občanom dostatočné vysvetlenia, ktoré obstoja v konfrontácii s platnou dikciou zákona o športe - konkrétne so zákonnou úpravou pravidiel pre poskytovanie štátnych prostriedkov na národný športový projekt podľa § 75 ods. 4 zákona o športe.
V stredu, 10. januára 2018 vo veku 36 rokov od nás bez rozlúčky, náhle a navždy odišiel do neba krásny človek Jožko Čorba, ktorému náhle vypovedalo službu jeho srdiečko. Syn, manžel, otec, priateľ, kolega, spoločník, pedagóg právnickej fakulty, advokát, člen UčPS, člen a funkcionár SFZ i verný fanúšik slovenského futbalu, ktorého pamiatku bude v sebe nosiť každý, kto mal možnosť zažiť kúzlo jeho osobnosti, čaro jeho myšlienok, jeho príjemnú spoločnosť a tajomný úsmev, ktorý hovoril v každej situácii, ľudsky veľmi veľa.
“ODPOČÍVAJ V POKOJI, PRIATEĽ NÁŠ”
CHARITATÍVNA REKLAMA bola schválená Národnou radou SR koncom roku 2017 v rámci novely zákona o dani z príjmov ako nový nástroj na financovanie všeobecne prospešných aktivít v rámci tretieho sektora vrátane športu.
Poskytovateľmi charitatívnej reklamy môžu byť iba združenia, nadácie, neinvestičné fondy a neziskové organizácie poskytujúce všeobecne prospešné služby a ich príjem z charitatívnej reklamy je až do 20.000 eur ročne oslobodený od dane, zatiaľ čo u podnikateľa je v plnej výške v nákladoch (po zaplatení).
Príjem z charitatívnej reklamy môže byť použitý výhradne na na účely, ktoré sú predmetom činnosti uvedených právnických osôb, ak predmetom ich činnosti sú:
"ochrana a podpora zdravia; prevencia, liečba, resocializácia drogovo závislých v oblasti zdravotníctva a sociálnych služieb, podpora a rozvoj športu, poskytovanie sociálnej pomoci, zachovanie kultúrnych hodnôt, podpora vzdelávania, ochrana ľudských práv, ochrana a tvorba životného prostredia, veda a výskum, organizovanie a sprostredkovanie dobrovoľníckej činnosti."
V športe je ocenenie športovca alebo športového odborníka za ich úspechy a dlhodobé pôsobenie v športe, veľmi často oveľa významnejším a silnejším aktom poďakovania, vzdania úcty a rešpektu k športovým výkonom alebo činnosti športového odborníka ako finančná odmena.
O tom svedčí aj stále existujúce oceňovanie, udeľovanie čestného členstva, vyznamenaní, odznakov či iné formy uznania zaslúžilých osobností v rámci športových komunít národných športových zväzov a národných športových organizácií.
Osobitné miesto a význam v živote športovca alebo športového odborníka má, ak je ocenenie udelené verejne pred očami celej športovej obce i slovenskej spoločnosti štátnou autoritou v podobe formálneho aktu "udelenia čestného titulu".
Zákon o športe v ustanoveniach § 56 a 57 zaviedol s účinnosťou od 1.1.2016 opätovne do právneho poriadku Slovenskej republiky inštitút "Udeľovania čestných titulov", ktoré udeľuje vláda SR alebo na základe jej poverenia minister školstva za mimoriadne športové výkony a šírenie dobrého mena Slovenskej republiky v oblasti športu v zahraničí alebo za mimoriadne zásluhy o rozvoj v oblasti športu udelili čestné štátne tituly.
Verejná diskusia k nariadeniu vlády k jednotným pravidlám pre rezortné športové strediská, ako aj k projektu ich optimalizácie je veľmi potrebná.
Ak máme získať všetky relevantné názory, mali by sme do nej zapojiť aj tých, ktorých sa najviac týka - športovcov a členov realizačných tímov, ktorí pôsobia v strediskách. Veľká časť z nich v tomto období plne sústreďuje svoju pozornosť na prípravu športovcov a výprav na zimné olympijské hry.
Preto nepovažujeme predloženie návrhu nariadenia do medzirezortného pripomienkového konania za citlivo načasované, zo strany ministerstva školstva sa tak nestalo prvý raz.
Prinášame Vám viaceré vecné pripomienky, ktoré boli uplatnené voči materiálom predloženým do MPK.
Učená právnická spoločnosť Vám prináša úplné znenie zákona o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov, do ktorého bola redakčne zapracovaná novela zákona o športe schválená v Národnej rade Slovenskej republiky dňa 30.11.2017.
Prezident Slovenskej republiky zákon podpísal 19. decembra 2017. Následne bola novela zákona o športe publikovaná v Zbierke zákonov SR a na SLOV-Lexe pod číslom 335/2017 Z.z.
Novela zákona o športe nadobudla účinnosť od 30. decembra 2017.
Prinášame Vám úplné znenie poriadku Komory Slovenského futbalového zväzu pre riešenie sporov schválený na zasadnutí výkonného výboru SFZ dňa 5.9.2016 vo Vrakúni v znení zmien a doplnkov schválených výkonným výborom SFZ dňa 12.12.2017.
Rada ministrov krajín EÚ pre šport nedávno v Bruseli schválila Závery Rady o úlohe trénerov v spoločnosti.
Závery zdôrazňujú ústrednú úlohu trénerov v dohľade nad činnosťami v oblasti športu a rozširovaním ich oblasti činnosti v posledných rokoch.
Tréneri môžu tiež zohrávať významnú úlohu pri posilňovaní ľudského a sociálneho kapitálu, a tak majú pozitívny vplyv na osobný rozvoj a výchovu mladých športovcov.