Uvedomujeme si globálny problém profesionálnych športovcov, ktorí sa po ukončení športovej kariéry nachádzajú v období zmätku, straty zmyslu života a identity, bez akéhokoľvek smeru, ktoré následne vedú k nepríjemným pocitom a životným krízam, či už mentálneho, sociálneho, osobnostného, kariérneho alebo finančného charakteru.
Príspevok poukazuje na záväzok vytvoriť národnú platformu pre boj proti manipulácii športových súťaží, ktorý vyplýva Slovenskej republike z jej podpisu tzv. Macolinského dohovoru. Záverom autorov je konštatovanie, že súčasné riešenie postavenia platformy – monitorovacieho výboru – ako poradného orgánu ministerky školstva nie je ideálnym riešením vzhľadom na absenciu právnej subjektivity a zákonného podkladu pre vnútroštátnu aj cezhraničnú výmenu informácií potrebných pre efektívny boj proti manipuláciám.
Prinášame Vám znenie poslaneckého návrhu zákona o Fonde na podporu športu a o zmene a doplnení zákona č. 440/2015 Z. z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (poslanecká tlač 1546), aj s dôvodovou správou k jednotlivým ustanoveniam návrhu zákona.
Vývoj legislatívneho procesu môžete sledovať na stránke TU.
Tlačovú konferenciu Dušana Tittel a Tibora Jančulu (poslanci za SNS) k predstaveniu poslaneckého návrhu zákona o fonde na podporu športu, na ktorej sa ako hostia zúčastnili Jozef Gönci, Anton Siekel, Peter Korčok, Martin Kohút, Pavol Bagin, Peter Privara, Matej Tóth, Veronika Vadovičová a Ladislav Škantár nájdete TU.
UčPS tím návrh zákona podrobuje analýze a v nadväznosti na to uverejní vecné stanovisko k predloženému návrhu zákona tak z hľadiska jeho obsahovej stránky (pripomienky k navrhovaným vecným riešeniam), ako aj z hľadiska uplatneného legislatívneho procesu.
Autori sa v príspevku zaoberajú problematikou manipulácie športových súťaží a možností jej riešenia v rámci Slovenského futbalového zväzu. Príspevok na podklade platnej úpravy interných predpisov Slovenského futbalového zväzu priblížuje činnosť Disciplinárnej komisie Slovenského futbalového zväzu v oblasti preukazovania a postihovania prípadov manipulácie priebehu a výsledkov súťaže. Príspevok sa súčasne venuje problematike súbehu disciplinárneho a trestného konania vo svetle potreby aplikácie ne bis in idem.
Autor predstavuje ako jeho hlavný tvorca návrh projektu Učenej právnickej spoločnosti, o. z. s názvom „Lepšie riešenia pre riadenie, správu, podporu a rozvoj športu a osobitne športovej infraštruktúry na úrovni územnej samosprávy“. Učená právnická spoločnosť, o. z. týmto návrhom projektu ašpiruje v roku 2018 na udelenie nenávratného finančného príspevku zo zdrojov EÚ, konkrétne z operačného programu Efektívna verejná správa, s cieľom vďaka nemu komplexne zlepšiť stav športu na úrovni územnej samosprávy na území Slovenskej republiky.
Príspevok v prvej časti systematizuje pramene práva aplikované vo futbale. Podáva ich v hierarchii podľa stupňa právnej sily na vrchole s Ústavou Slovenskej republiky. Do tohto systému začleňuje interné futbalové predpisy a osobitne precedensy vydávané Odvolacou komisiou Slovenského futbalového zväzu. V druhej časti potom približuje samotný obsah najvýznamnejších rozhodnutí tohto najvyššieho orgánu pre riešenie sporov v športe.
Prinášame Vám dobrú správu pre slovenský šport.
Alokovaná suma na šport na rok 2019 vychádzala z odhadu z výnosov z lotériových hier za predchádzajúci rok.
Po ukončení príslušného rozpočtového roka 2018 bol ale skutočný príjem štátneho rozpočtu z odvodov z prevádzkovania lotériových hier vyšší ako rozpočtovaný príjem o sumu 4.933.657 €.
Po konzultáciách s Ministerstvom financií SR je zrejmé, že dôjde k dofinancovaniu rozpočtu MŠVVaŠ SR na šport o túto sumu.
Pre všetky neziskové organizácie, ktoré vznikli do 31.12.2018 (a teda aj pre občianske združenia, ktorú právnu formu využíva drvivá väčšina športových organizácií - klubov a zväzov), je povinnosť do 30.6.2019 doplniť zákonom vyžadované údaje do Registra mimovládnych neziskových organizácií.
Ak tieto údaje nebudú oznámené a neskôr zapísané v registri mimovládnych neziskových organizácií, subjekt verejnej správy (štátna správa, samospráva - mestá, obce, VÚC) nesmie poskytnúť verejné prostriedky tej osobe, ktorá nemá v tomto registri zapísané údaje v rozsahu vyžadovanom zákonom.
To znamená, že, ak do 30.6.2019 nebude mať športová organizácia (existujúca v akejkoľvek právnej forme mimovládnej neziskovej organizácie) doplnené úplné povinné údaje, tak takáto športová organizácia nebude môcť prijímať verejné zdroje (dotácie, eurofondy, asignácia podielu zaplatenej dane, ani príspevky od národného športového zväzu) a to až do okamihu, dokiaľ si tieto údaje neoznámi a nedoplní.
Navyše do 30.6.2019 je možné oznámenie vykonať bez správneho poplatku.
Tak teda "športovci" - kluby zväzy, poďme na to !!!
Učená právnická spoločnosť, o. z., obdržala žiadosť zástupcov národného športového zväzu o vyjadrenie k otázke súvisiacej s tvorbou systému interných predpisov národného športového zväzu. Podstatou otázky je, že do akej miery je vhodné upravovať pravidlá fungovania národného športového zväzu v stanovách národného športového zväzu.
Prinášame Vám odpoveď UčPS tímu na žiadosť o stanovisko k tvorbe systému interných noriem národného športového zväzu.
POZVÁNKA k okrúhlemu stolu
Typ podujatia: Moderovaná vecná diskusia k vybranej športovej téme formou okrúhleho stolaTéma: VZOREC - nástroj odolný voči korupcii a klientelizmu pri financovaní športu
Podtitul: „Náhrada rozhodovania úradníkov/komisií a zároveň priestor na neustále zlepšovanie presnosti výpočtu ...”
Moderátor: Martin Čánik
VSTUPENKY na toto podujatie si môžete zakúpiť TU (3,- EUR).