Prieťahy pri vyšetrovaní
Prieťahy pri vyšetrovaní
Orgány činné v trestnom konaní (policajt a prokurátor) sú povinné
konať tak, aby neporušili právo na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov,
garantované článkom 48 ods. 2 Ústavy SR. Aj napriek tomu sa stretávame s
prípadmi, keď v dôsledku nečinnosti alebo nesprávnej činnosti orgánov činných v
trestnom konaní dochádza k neprimeranej dĺžke vyšetrovania trestnej činnosti.
Judikatúra Ústavného súdu zbytočné prieťahy v trestnom konaní posudzuje
podľa okolností každého jednotlivého prípadu, pričom prihliada na zložitosť
veci, správanie obvineného a (ne)činnosť orgánu konajúceho vo veci. Osobitná
rýchlosť sa musí zabezpečiť u osôb stíhaných vo väzbe a mladistvých.
Podľa môjho názoru zbytočné prieťahy v predsúdnom konaní
spôsobuje najmä vysoká zaťaženosť policajtov a rozpracovanosť vecí, nedostatok
potrebných skúseností s novými formami kriminality, nedodržiavanie lehôt na
skončenie vyšetrovania (skráteného vyšetrovania), nerešpektovanie záväzných
pokynov prokurátorov policajtmi, nedôsledný dozor prokurátorov nad vyšetrovaním, podstatné chyby v procesnom postupe a pod. Najčastejšími
príčinami zbytočných prieťahov sú procesné pochybenia spojené s formálnou či
nedostatočnou kontrolou riadiaceho aparátu orgánov činných v trestnom konaní
pri plynulosti trestného konania.
Obmedzeniu prieťahov pri vyšetrovaní trestnej činnosti,
ktoré odborná aj laická verejnosť oprávnene už dlhší čas kritizuje, sa venuje
pozornosť zodpovedných subjektov, ale doterajšie aktivity nezaznamenávajú
výraznejší obrat k lepšiemu.
Napriek tomu, že nie je možné odstrániť absolútne prieťahy v
trestnom konaní, pri ich eliminácii vidím tieto riešenia. V aplikačnej rovine
kladiem dôraz na častejšie využívanie niektorých trestnoprocesných inštitútov.
V prípadoch zanedbateľných deliktov sú rezervy pri využívaní
tzv. zjednodušeného skráteného vyšetrovania (§ 204 Trestného poriadku), ktoré
umožňuje ukončenie trestného stíhania obvineného v prípravnom konaní v lehote
48 hodín a jeho odovzdanie spolu s obžalobou súdu. Skúsenosti z využívania
tohto inštitútu v podmienkach Okresnej prokuratúry Bratislava II a Bratislava V nasvedčujú
tomu, že predstavuje významný prostriedok na riešenie problémov tzv. pouličnej
kriminality. Napriek postupnému zvyšovaniu využívania tohto inštitútu v
poslednom čase nemožno s tým vysloviť spokojnosť.
Rezervy možno konštatovať aj v prípade tzv. odklonov
(podmienečné zastavenie trestného stíhania, zmier a dohodovacie konanie), ktoré
umožňujú vyriešiť veci mimo formalizovaného hlavného pojednávania. Súčasné
výsledky v tejto oblasti, keď sa približne štvrtina trestných vecí v prípravnom
konaní končí odklonmi, nemožno považovať za dostatočné. Moje skúsenosti
nasvedčujú, že tam, kde sa odklony využívajú (obvody krajských prokuratúr Žilina, Trenčín a
Trnava), lepšie sa zabezpečuje právo na prerokovanie veci bez zbytočných
prieťahov. Využívanie odklonov prispieva aj k tomu, že prokurátori strávia kratší
čas na hlavných pojednávaniach a môžu sa viac sústrediť na výkon dozoru v
predsúdnom konaní.
V personálnej rovine treba odformalizovať súčinnostné vzťahy
medzi políciou a prokuratúrou a zabezpečiť precíznejšiu riadiacu a kontrolnú činnosť vedúcich pracovníkov.
V rámci plynulosti konania nemožno obísť ani problém tzv.
brzdiacich praktík obvineného, ktorý možno riešiť za účasti Slovenskej
advokátskej komory.
Súčasťou práva na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov je právna istota a v širšom kontexte právny štát. Zásada spravodlivého procesu vyžaduje okrem iného, aby sa každému dostalo právnej ochrany zo strany orgánov činných v trestnom konaní a súdu. Túto zásadu treba vykladať nielen v prospech obvineného, ale aj v prospech legitímneho záujmu štátu a poškodených.