Komisie podľa štatútov UEFA a FIFA a podľa návrhu stanov SFZ
- Schválenie Stanov SFZ
- Nové stanovy SFZ - charakteristika
- Poslanie, ciele a činnosti SFZ
- Hospodárenie SFZ
- Individuálne členstvo v SFZ
- Postavenie hráča
- Komisie
- Športové spory
- Kontrola exekutívy SFZ
Pri príprave návrhu stanov SFZ je veľmi aktuálnou otázka, aké má byť postavenie odborných komisii SFZ v štruktúre orgánov SFZ a v nadväznosti na to, aká má byť personálna filozofia pravidiel obsadzovania týchto komisií.
Tvorcovia návrhu stanov si na pomoc vzali aj úpravu postavenia komisií a ich kreovania v štatútoch (stanovách) FIFA[1] a UEFA[2].
Tvorcovia systému orgánov FIFA a UEFA a v nadväznosti na to aj právnici, ktorí pretavili ich zámer do ich štatútov, sa zrejme zaoberali podobnými otázkami, akými sa v súčasnosti zaoberajú aj tvorcovia návrhu nových stanov SFZ.
Preto sme sa rozhodli dôkladne oboznámiť s tým, ako vyriešili postavenie a pravidlá kreovania a riadenia komisií vo svojich stanovách FIFA a UEFA.
Pri skúmaní ich postavenia, pravidiel kreovania a riadenia, sme si položili otázky uvedené v bodoch 1 až 6, na ktoré sme hľadali odpovede priamo v stanovách UEFA a FIFA.
Komisie UEFA/FIFA sú v ich stanovách upravené:
1. Členovia komisií sú volení alebo len menovaní?
FIFA:
- členovia komisií sú ustanovení/určení (použitý anglický pojem - appointed/designated)
UEFA:
- jeden z viceprezidentov (podpredsedov) VV predsedá Finančnej komisii. Viceprezidenti VV (podpredsedovia) sú volení na VV, na návrh prezidenta (predsedu) VV
- predseda a členovia Kontrolného a disciplinárneho orgánu a Odvolacieho orgánu (nie sú to komisie, ale „orgány zabezpečenia spravodlivosti“) sú volení na VV z kandidátov navrhnutých členmi UEFA
- výbor pre stratégiu profesionálneho futbalu ako osobitný orgán podľa čl. 35 stanov je kreovaný zástupcami líg, klubov, hráčov a jeho členmi sú aj štyria podpredsedovia VV UEFA
- predsedu, podpredsedov a členov komisií volí VV na návrh predsedu VV
- zásadne komisiám predsedá člen VV
2. Kým sú volení alebo menovaní členovia komisií, či ich volia/menujú delegáti národných zväzov alebo členovia nejakého orgánu (VV)?
FIFA:
- predsedu, podpredsedu a členov komisií ustanovuje VV na návrh členov FIFA, prezidenta FIFA alebo konfederácií (napr. UEFA) - na 4 roky aj opakovane;
- predseda a podpredseda komisie sú členovia VV (členom VV je pridelená funkcia predsedu/podpredsedu jednotlivých komisií)
UEFA:
- jeden z viceprezidentov (podpredsedov) VV predsedá Finančnej komisii. Viceprezidenti VV (podpredsedovia) sú volení na VV, na návrh prezidenta (predsedu) VV.
- predseda a členovia Kontrolného a disciplinárneho orgánu a Odvolacieho orgánu (nie sú to komisie, ale „orgány zabezpečenia spravodlivosti“) sú volení na VV z kandidátov navrhnutých členmi UEFA
- výbor pre stratégiu profesionálneho futbalu ako osobitný orgán podľa čl. 35 stanov je kreovaný zástupcami líg, klubov, hráčov a jeho členmi sú aj štyria podpredsedovia VV UEFA
- predsedu, podpredsedov a členov komisií volí VV na návrh predsedu VV,
- zásadne komisiám predsedá člen VV (t.j. môžu zvoliť aj iného predsedu než je člen VV)
3. Komu sa zodpovedajú predseda, resp. členovia komisií?
FIFA:
- predseda a podpredseda sú členovia VV, predsedu, podpredsedu aj členov komisií ustanovuje VV, môže ich aj odvolať
UEFA:
- predseda komisie zodpovedá za činnosť komisie (čl. 37 Stanov UEFA), zásadne komisiám predsedá člen VV
4. Aké majú postavenie komisie v systéme orgánov UEFA, FIFA (aký je to vlastne druh orgánu, výkonný alebo administratívny)?
FIFA:
- stále komisie, majú vlastné štatúty, ich zmeny navrhujú Výkonnému výboru
- čl. 21 – poradný a pomocný orgán VV
UEFA:
- nie sú vymenované v systéme orgánov
- „kontrolný a disciplinárny orgán“ je „orgánom zabezpečenia spravodlivosti“
- komisie sú riadené VV, VV na ne môže preniesť časť svojich úloh
5. Ako je upravený vzťah medzi prípadným členstvom osoby v komisii ak pracuje v aparáte FIFA, UEFA (či to je vylúčené)?
FIFA:
- predseda a podpredseda audítorskej komisie nie sú členmi VV (kvôli nezávislosti audítorov)
UEFA:
- neupravené
6. To, čo je uvedené v odpovediach na otázky 1 až 5 platí aj pre tie komisie, ktoré majú povahu orgánov zabezpečenia spravodlivosti (disciplinárna komisia, Komora pre rozhodovanie sporov, prípadne iné) alebo pri nich sú určité odchýlky?
FIFA:
- okrem komisií (Players Status Committee je jednou z komisií, a jemu podlieha Dispute Resolution Chamber - o nej však v stanovách skoro nič nie je, odkazuje sa na osobitný predpis o nej) má aj "súdne orgány":
- Disciplinárna komisia
- Odvolacia komisia
- Etická komisia
- predsedov, podpredsedov a členov uvedených komisií "ustanovuje" VV FIFA
- pri FIFA sme nenašli ustanovenie o inkompatibilite členov uvedených komisií a členov VV, zrejme sa mlčky predpokladá, že to budú robiť rôzni ľudia
UEFA:
- okrem komisií má aj "orgány zabezpečenia spravodlivosti":
- Kontrolný a disciplinárny orgán
- Odvolací orgán
- Disciplinárny inšpektor
- ich predsedov a členov "volí" VV UEFA z kandidátov navrhnutých členskými zväzmi
- členovia uvedených orgánov nemôžu byť zároveň členmi inej komisie ani VV UEFA (čl. 32 Stanov UEFA)
7. Zhrnutie informácií o komisiách FIFA a UEFA:
Z vyššie uvedeného vyplýva, že vo FIFA i UEFA existujú rôzne prístupy a riešenia jednotlivých detailov súvisacich s úpravou postavenia a kreovania komisií.
Komisie (odborné) sú v systéme orgánov FIFA a UEFA konštituované ako administratívne, pomocné orgány VV.
Členovia (odborných) komisií sa síce javia ako volené orgány, de facto sú však predsedovia a podpredsedovia komisií volení do funkcie člena VV a až následne sú ustanovení do niektorej komisie za predsedu alebo podpredsedu.
Komisie je možné rozdeliť na dve základné skupiny:
- komisie (odborné), v ktorých nie je vylúčené pôsobenie členov VV, dokonca sa výslovne predpokladá, že členovia VV sú predsedami a podpredsedami komisií
- komisie (orgány kontrolné, orgány zabezpečenia spravodlivosti), v ktorých je vylúčené, aby bol člen VV ich členom, vylúčenie je determinované úlohou/povahou takejto komisie, ktorá má napr. kontrolnú alebo jurisdikčnú právomoc
Na základe uvedeného je možné konštatovať, že súčasná úprava komisií v predpisoch SFZ nezodpovedá štandardu UEFA a FIFA najmä v tom, že členstvo vo VV a v (odbornej) komisii SFZ je vylúčené (okrem komisie rozhodcov, kde je pripustená výnimka).
Takýto súbeh funkcií (vo VV a v komisii - akejkoľvek) stanovy SFZ vnímajú ako konflikt záujmov zrejme najmä z dôvodu, že VV volí a odvoláva členov komisie a teda členovia komisie sa zodpovedajú VV ako svojmu nadriadenému orgánu.
V čase príprav návrhu koncepčných zmien v SFZ a jeho stanovách je potrebné vážne zvážiť vyššie uvedené podnetné informácie o komisiách FIFA a UEFA, vyhodnotiť poznatky o činnosti komisií SFZ za súčasnej úpravy a následne sa pokúsiť zadefinovať, ako by sa malo upraviť postavenie a spôsob kreovania odborných komisií do budúcnosti.
V tej súvislosti je potrebné analyzovať a vyriešiť tieto otázky:
- akým druhom orgánu sú (majú byť) a aké sú (má byť) základné poslanie (odborných) komisií?
- aký orgán ich kreuje a ktorému orgánu sa zodpovedajú?
- kto, komu a ako navrhuje predsedu a členov komisií?
- aký je spôsob kreovania komisie a jej členov - voľbou alebo ustanovením?
- či a ako upraviť konflikt záujmov členov komisie s inými volenýámi funkciami?
- či a ako upraviť konflikt záujmov členov komisie vo vzťahu k pracovníkom aparátu SFZ?
Navrhovaná úprava odborných komisií v súčasnej verzii návrhu stanov SFZ:
Pohľad z hľadiska systematiky návrhu stanov SFZ:
TRETIA ČASŤ - Orgány SFZ
Siedma hlava - Administratívne orgány SFZ
Článok 61 - Generálny sekretár SFZ
Článok 62 - Aparát SFZ
Článok 63 - Odborné komisie SFZ
Článok 64 - Komisie a pracovné skupiny
Článok 63 - Odborné komisie SFZ
- Na operatívne riadenie jednotlivých oblastí činností SFZ zriaďuje komisie, ktoré plnia úlohu pomocných a poradných orgánov výkonného výboru a sú oprávnené rozhodovať vo veciach vymedzených v štatúte komisie a iných predpisoch SFZ.
- Vytváranie alebo rušenie komisií je v kompetencii výkonného výboru, ktorý pre jednotlivé komisie môže ustanoviť z členov výkonného výboru garanta komisie (článok 52 písmeno h.), ktorý zabezpečuje komunikáciu s predsedom komisie a koordináciu činností komisie podľa úloh a potrieb výkonného výboru.
- Vymedzenie pôsobností jednotlivých komisií, zadávanie úloh a kontrola činnosti komisií je v pôsobnosti výkonného výboru a generálneho sekretára.
- SFZ na zabezpečenie odborných činností v rámci SFZ môže zriadiť najmä tieto komisie:
- Etická komisia,
- Ekonomická komisia,
- Licenčná komisia,
- Komisia delegátov,
- Komisia futsalu,
- Komisia mládeže a školského futbalu,
- Komisia pre štadióny a ihriská,
- Komisia rozhodcov,
- Komisia ženského futbalu,
- Legislatívno-právna komisia,
- Marketingová komisia,
- Matričná komisia,
- Športovo-technická komisia,
- Trénersko-metodická komisia,
- Zdravotná komisia,
- Zmierovacia komisia.
- Predsedovia komisií podľa odseku 3 sú volení v súlade s čl. 52 písmeno e.
- Členov komisie ustanovuje a odvoláva výkonný výbor, ktorý prihliada k návrhom predsedu komisie.
- Návrh na predsedu komisie môže predložiť člen výkonného výboru, generálny sekretár alebo iný člen SFZ.
- Pre vytvorenie komisie futsalu platia osobitné pravidlá (článok 21).
- Postavenie, právomoci, úlohy a činnosť jednotlivých komisií sú podobnejšie upravené v štatútoch komisií, v organizačnom poriadku a v ďalších predpisoch SFZ.
- Každá komisia pracuje podľa vlastného štatútu schváleného výkonným výborom, v ktorom je upravené najmä:
Článok 64 - Komisie a pracovné skupiny
- Výkonný výbor môže v prípade potreby vytvoriť komisiu alebo pracovnú skupinu, ktorá bude vytvorená na určitý čas nie dlhší ako dva roky a pre osobitné účely.
- Výkonný výbor vytvára pre zabezpečenie expertných činností ad hoc komisie, schvaľuje ich štatút, vedúcich (predsedov) a členov.
- Výkonný výbor ustanoví predsedu a zloženie, ako aj povinnosti a ciele takejto komisie alebo pracovnej skupiny. Vytvorená komisia alebo pracovná skupina podliehajú priamo výkonnému výboru alebo určenému členovi výkonného výboru.
- Rozhodnutia komisií nemôžu byť v rozpore so stanovami SFZ, predpismi SFZ, FIFA, UEFA, ani s rozhodnutiami konferencie, výkonného výboru a orgánov FIFA, UEFA.
Pohľad z hľadiska systematiky návrhu stanov SFZ:
TRETIA ČASŤ - Orgány SFZ
Prvá hlava - Spoločné ustanovenia o orgánoch SFZ
Článok 36 - Všeobecné ustanovenia
Článok 37 - Konanie, rozhodovanie a zodpovednosť orgánov SFZ a ich členov
Článok 38 - Funkčné obdobie volených funkcionárov SFZ
Článok 39 - Konflikt záujmov a nezlučiteľnosť funkcií
Článok 40 - Odvolanie osoby z funkcie a dočasné pozastavenie výkonu funkcie
Článok 36 - Všeobecné ustanovenia
- SFZ zriaďuje na zabezpečenie plnenia svojich cieľov a úloh orgány so zastupiteľskou, výkonnou, kontrolnou a disciplinárnou, odvolacou a preskúmavacou, administratívnou a rozhodcovskou/súdnou právomocou.
- Zastupiteľským orgánom je Konferencia SFZ.
- Výkonnými orgánmi sú Prezident SFZ (ďalej len “prezident”) a výkonný výbor.
- Kontrolnými orgánmi sú Revízna komisia SFZ (ďalej len “revízna komisia”) a Volebná komisia SFZ (ďalej len “volebná komisia”).
- Orgánmi pre zabezpečenie spravodlivosti sú disciplinárna komisia, odvolacia komisia a Odvolací orgán licenčného konania SFZ.
- Administratívnymi orgánmi sú generálny sekretár, odborné komisie (ďalej len “komisie”) a ich subkomisie, ad hoc komisie a pracovné skupiny.
- Výkon právomoci, práva a povinnosti jednotlivých orgánov SFZ sú bližšie upravené v Organizačnom poriadku SFZ (ďalej len “organizačný poriadok”), disciplinárnom poriadku, štatútoch komisií a ďalších predpisoch SFZ.
Článok 39 - Konflikt záujmov a nezlučiteľnosť funkcií
- Členovia zväzových orgánov na všetkých úrovniach riadenia futbalu musia v záležitostiach klubu, ktorého právomoci podliehajú, zachovávať nestrannosť.
- V podmienkach SFZ platí princíp nezlučiteľností výkonu funkcie v zastupiteľskom, výkonnom, kontrolnom orgáne, v orgáne pre zabezpečenie spravodlivosti a na rozhodcovskom súde, ako aj nezlučiteľnosť postavenia pracovníka aparátu SFZ s výkonom volenej funkcie na rovnakom stupni riadenia futbalu, s výnimkou členstva v odborných komisiách s poradným hlasom.
- Členovia orgánov SFZ volení konferenciou nemôžu byť počas trvania ich mandátu zvolení alebo inak ustanovení za delegátov na konferenciu.
- Výkon funkcie vo výkonnom výbore alebo členstvo v komisii je nezlučiteľné s výkonom funkcie rozhodcu na rovnakom stupni riadenia futbalu.
- Predsedom ani iným členom revíznej komisie, licenčnej komisie, disciplinárnej komisie, komisie rozhodcov, zmierovacej komisie, odvolacej komisie a odvolacieho licenčného orgánu, nesmie byť funkcionár futbalového klubu zaradeného v súťažiach riadených futbalovým zväzom, v rámci ktorého príslušný orgán pôsobí.
- Pokiaľ to okolnosti jednotlivého prípadu rozhodovania vyžadujú, sú členovia zväzových orgánov, ktorí sa môžu dostať do konfliktu záujmov, povinní nezúčastňovať sa takéhoto rozhodovania a prenechať rozhodovanie v takomto prípade na osoby nezainteresované na rozhodnutí. V prípade ak hrozí konflikt záujmov, člen kolektívneho orgánu SFZ sa nesmie zúčastniť hlasovania ani rokovania tohto orgánu o otázke, v ktorej konflikt záujmu hrozí.
- V sporných prípadoch o existencii konfliktu záujmu rozhodne predsedajúci orgánu, o člena ktorého ide. Pri pochybnosti o existencii konfliktu záujmu osoby predsedajúceho orgánu, rozhodujú ostatní členovia dotknutého orgánu tajným hlasovaním.
- Fyzická osoba ani právnická osoba (vrátane holdingových a dcérskych spoločností a ich organizačných zložiek) nesmie byť spoločníkom alebo členom orgánu vo viac ako jednom klube v rovnakej súťaži, ani mať podiel na hlasovacích právach v orgánoch viac ako jedného klubu, ani iným spôsobom vykonávať kontrolu nad viac ako jedným klubom v rovnakej súťaži. Podrobnejšie tieto otázky upravuje Súťažný poriadok SFZ.
- Prepojenie na Štatút FIFA schválený na 62. kongrese FIFA v Budapešti 25.5.2012: http://www.fifa.com/mm/document/affederation/generic/01/66/54/21/fifastatutes2012e.pdf a, b
- Prepojenie na Štatút UEFA, edícia 2012: http://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/EuroExperience/uefaorg/WhatUEFAis/01/80/54/03/1805403_DOWNLOAD.pdf a, b