REPORTÁŽ Z KONFERENCIE "ŠPORT A MÉDIÁ 2019" MagOff
REPORTÁŽ Z KONFERENCIE „ŠPORT A MÉDIÁ 2019“
MICHAL HALMEŠ
DIGITÁLNE SLUŽBY
Konferencia Šport a Médiá, Šamorín 3. - 4. marca 2019
Počas dvoch dní som bol svedkom, pre Slovensko vzácnej, športovej konferencie. Venovala sa z rôznych strán tomu, ako na seba nadväzujú šport, športovci a médiá. Podujatie organizovala Učená právnická spoločnosť s podporou Slovenského futbalového zväzu ako hlavným partnerom v priestoroch X-BIONIC® SPHERE.
Zaujímavú inšpiráciu z Česka ukázal Jiří Ponikelský riaditeľ televízie ČT Sport.
Šport je jeden z najdrahších (luxusných) produktov, ktoré dokáže ponúknuť verejnoprávna TV. Len práva na športové podujatia, ktoré sú vysielané na ČT Sport, stoja 300 – 400 miliónov korún ročne.
Športový prenos v momente ukončenia stráca hodnotu. Jediné, ktoré majú hodnotu sú záznamy z víťazných finále ME vo futbale 1976 a hokejového Nagana 1998.
Filozofiou športovej televízie ČT Sport je sledovať "českú stopu" vo svete športu.
Najväčšie úspechy v zmysle sledovanosti boli:
Nagano 1998 – až neuveriteľný 98% podiel na trhu (vtedy ešte vysielané na ČT 2). Dnes mávajú hokejové prenosy z MS pravidelne 65% podiel na trhu.
Trošku im komplikujú život povinné výdaje ako titulkovanie alebo ustanovenie na 20% podiel obsahu, ktorý musí byť vyrobený na Morave.
Jeden nečakaný problém s vysielaním na súkromnej platenej televízii.
Čo si niektorí neuvedomujú, je problém so zásahom/viditeľnosťou hlavných partnerov (futbal/hokej), ako bolo vysielanie hokejových MS na Markíze v rokoch 1998 - 2000. Pričom do vysielania šlo len 31 zápasov z 50. Vadilo to Škodovke, nemala dostatočnú viditeľnosť počas pre nich kľúčovej udalosti na slovenskom trhu. Podobný problém teraz rieši Fortuna v českom futbale, kde sú všetky zápasy kola vysielané na O2TV Sport s výnimkou jedného zápasu na ČT Sport.
Jaroslav Šišolák, manažér mediálnych a licenčných práv, SFZ Marketing
K projektu športového kanálu STV3
Hoci 3ka mala peniaze, tak pohorela na tom, že programový riaditeľ vykrádal najlepší obsah a presunul ho na 1tku. Zároveň športová 3ka zápasila s nižším pokrytím oproti 2 tradičným verejnoprávnym kanálom (len 70% pokrytie populácie).
Svojho času televízia Digisport na Slovensku vlastnila veľmi zaujímavé portfólio práv na vysielanie rôznych futbalových súťaží vrátane domácej ligy. Sympatie verejnosti sa k nim obrátili potom, ako TV nepresiahla 30% pokrytie/dostupnosť pre divákov. Nešťastná situácia vznikla tak, že UFA Sports (správca licencie) podcenila situáciu a predala práva podľa najvyššej ponuky bez ohľadu na pokrytie a prístup. Neskôr sa lepšie pokrytie riešilo sublicenciou pre STV.
Pre platenú TV Liga majstrov funguje ako akvizičný nastroj.
Náklady na jeden prenos z Ligy majstrov 50 - 100 000 €. Občas sa v televízii modlili, aby žiaden klub zo Slovenska nepostúpil do LM, pretože 300 - 400 tis. € naviac ako dodatočné náklady na produkciu jednoducho nemali k dispozícii.
V súčasnosti je zaujímavé pre privyrobenie si aj predaj prenosov/práv stávkovým spoločnostiam.
Liga Majstrov sa vysiela na 180 - 200 trhoch. 150 000 € za licenciu na 3 roky LM. Produkcia môže byť drahšia ako licencia (pri postupe domáceho klubu do hlavnej súťaže LM).
Dnešné trendy
Do európskeho športu sa tlačia ázijskí partneri.
Klesá podiel príjmov zo sponzoringu, pretože sa drasticky zvyšuje hodnota mediálnych práv.
Michal Mertinyák – výkonný riaditeľ, Únia ligových klubov (ÚLK)
Poznáme prípady, že v TV sledovanosti nemusí vždy ťahať domáci šport za kratší koniec.
Vyvrcholenie sezóny
ŠK Slovan – AS Trenčín vs Valencia – FC Barcelona, mala sledovanosť v TV 140 000 : 40 000 divákov.
Oba zápasy odvysielané na voľne dostupnej televízii.
Richard Lintner – riaditeľ, PRO-HOKEJ, a. s.
Nie tak dávno sa predávali práva na vysielanie hokejovej extraligy, len za to, že ich RTVS vyrobila. Čo vtedy nebolo zlé, ale dneska už za ne niečo platia.
Pre porovnanie v Česku, stoja práva 4x viac než na Slovensku. Nižšiu cenu za práva na vysielanie dobiehame predajom reklamných práv.
Daniel Jendrichovský – športový manažér, basketbalový klub Good Angels Košice
Cena viditeľnosti/reklamy pre jedného partnera 60 000 €. Spomienka na zlate časy, keď boli priame prenosy z basketbalovej Euro Ligy a 8 000 divákov v Steel Arene.
Facebook a Google nám peniaze zo športu berú. Chýba personalizácia, to je celkový problém športu.
Aj dnes klub streamuje na YouTube. Pre Google to je nízka sledovanosť. Celková sezónna sledovanosť 150 - 300 000 videní už môže byť zaujímavá pre lokálnych partnerov.
Jediný, kto sa na Slovensku vie predať do platených televízií je futbal.
Roman Neuschl – riaditeľ úseku nových médií, televízia JOJ
Ukázal zaujímavé čísla z fungovania voľne prístupného športového portálu huste.sk.
Porovnanie rokov 2014 - 2018
4 000 000 vs 16 000 000 divákov
700 vs 1200 prenosov (z toho 1180 vlastná produkcia)
Huste.sk vysiela zo 48 športovísk na Slovensku. Náklady na vysielanie jedného prenosu sú na úrovni stoviek €. V niektorých prípadoch už aj platia za práva.
Huste.sk bolo platené, ale ukázalo sa, že to nie je vhodná cesta. Dnes je zadarmo, s reklamou a s vysielaním v nižšom rozlíšení. Športový portál vnímajú aj ako podporu/propagáciu slovenského športu, v prípade súkromnej televízie to však musí generovať zmysluplný príjem/zisk.
Richard Lintner
V hokeji cielenie vytvárajú tému a príbehy, o ktorých môžu hovoriť.
O extraligovom Winter Classics mohli rozprávať 3 mesiace a dostať k hokeju ľudí, ktorých bežne nezaujíma. Celá organizácia podujatia stála približne pol milióna €.
Núdzu nemajú ani o kontroverzné témy – niektoré dokonca cielene vypúšťajú do éteru. Jeden príklad za všetky - zápasy hrané počas vianočných sviatkov. Hokejisti boli skutočne nahnevaní, riaditeľ súťaže sa tiež netváril nadšene. Hľadiská však boli plnšie ako obvykle a kluby zarobili 😊
Daniel Jendrichovský
Zo svojich skúseností vidí, že halové športy sú na dlhodobom ústupe - drvia ich futbal a hokej. Šanca na zvrátenie tejto nepriaznivej situácie je len vo zvyšovaní kvality športu/klubu.
Pre zaujímavosť - rozpočet Good Angels Košice v najlepších dobách bol na úrovni 750 000 €. Konkurencia z Galatasaray Istanbul disponovala 4,5 mil. € rozpočtom.
Jaroslav Šišolák
Od roku 2019 má SFZ štatút vysielateľa. Mnohí ľudia zo športovej komunity nepochopili, že nestačí odohrať a zorganizovať. Treba sa veľa snažiť aj v oblasti propagácie podujatia. Nech slúži ako nasledovania hodný príklad ŠK Slovan a otvorenie Tehelného poľa a derby so Spartakom Trnava.
Richard Lintner
Občas treba riešiť nečakané starosti. Sú to aj debaty, aký zápas vysielať v priamom prenose, pretože to potom čiastočne znižuje návštevnosť samotného podujatia. Nikto nejde proti sebe, aby (si) robil reklamu zo športu, ktorý neláka divákov na štadión.
To, čo bol roky trvajúci problém je už na ústupe. S radosťou môžeme konštatovať, že kvalita športovísk a ich vybavenie sa zlepšuje. To môžem potvrdiť z vlastnej skúsenosti – Športová hala v Považskej Bystrici už má pre návštevníkov k dispozícii WiFi.
Napriek tomu sa už potvrdilo, že zlepšená kvalita štadiónu nemusí automaticky generovať vyššiu návštevnosť – ako príklad hokejový klub MsHK Žilina.
Aj športovci sú súčasťou zábavného priemyslu. Súťažia o peniaze a pozornosť fanúšikov
((foto rebríček úspešnosti slovenských športov na sociálnych sieťach od Denisa Schvarzca))
Fanúšikovia majú pocit, že si platia športovcov, čo v prípade reprezentácie môže byť čiastočne aj pravdou.