Implementácia zákona o športe do života - nový projekt Učenej právnickej spoločnosti
Projekt UčPS bol prezentovaný formou verejného prísľubu aj v denníku ŠPORT dňa 28.12.2015 na strane 11
- link na archív denníka ŠPORT - TU
Článok publikovaný v denníku ŠPORT dňa 28.12.2015
ÚVOD:
Učená právnická spoločnosť (UčPS), ktorej členovia a spolupracovníci sa podieľali na príprave zákona o športe, vníma zodpovednosť za čo najhladšie zavedenie zákona o športe do každodennej praxe. Na tom je založená ambícia UčPS ďalej pokračovať v spolupráci s členmi pracovnej skupiny i konzultantmi jednotlivých tém a ponúknuť túto spoluprácu a najmä jej výstupy moderným, efektívnym a dobre prístupným spôsobom športovej obci i štátu.
Za tým účelom UčPS pripravila návrh projektu implementácie zákona o športe obsahujúci viacero subprojektov. Tieto chce UčPS realizovať veľmi pružne podľa záujmu a potrieb športového sektora s podporou partnerov projektu v spolupráci najmä s expertmi podieľajúcimi sa na príprave zákona.
Partnermi tohto projektu by mali byť štát, významné organizácie športového hnutia i partneri UčPS, s ktorými UčPS už spolupracuje na základe uzavretých Memoránd o spolupráci.
Ambíciou projektu je v súlade s cieľmi činnosti občianskeho združenia UčPS poskytovať každodennú znalostnú podporu slovenskému športu ako službu slovenskému športu, a slovenskej spoločnosti, najmä v tých oblastiach, kde nie je možné predpokladať významnejšiu odbornú pomoc/podporu zo strany štátu, ktorému vie a chce UčPS v zmysle vôbec existencie tretieho sektora efektívne pomáhať. Spôsob naplnenia cieľov projektu sa bude priebežne prispôsobovať na základe formálnej i neformálnej spätnej väzby od cieľových skupín projektu.
CIELE PROJEKTU:
- Zavedenie efektívnych nástrojov pre dobrú správu v športe a jej efektívnu kontrolu prostredníctvom IS športu a zverejňovaných výstupov orgánov športových organizácií.
- Tvorba vzdelávacieho obsahu pre jednotlivé skupiny športových odborníkov zaznamenaním, zdieľaním a rozvíjaním znalosti a skúseností jednotlivých skupín športových odborníkov (kontrolóri, tréneri, dopingoví komisári, delegáti zväzov, bezpečnostní manažéri atď.).
- Vytvorenie užívateľsky komfortného a efektívneho systému vyhľadávania a zdieľania znalosti/dát založeného na princípe tematických máp i ukladania vyhľadaných informácií užívateľmi pre ich ďalšie použitie vrátane doplnenia poznámok a zdieľania vrstiev dát (stiahnutých, doplnených vlastnými poznámkami).
- Vytvorenie znalostného a komunikačného pracovného prostredia, ktoré budú používať jednotlivé skupiny športových odborníkov ako pracovný nástroj na dennej báze.
- Výstupom z procesu implementácie zákona budú poznatky z jeho používania v každodennej praxi, ktoré môžu slúžiť aj ako podklad pre prípravu novely zákona o športe “zdola”.
SUBPROJEKTY:
- Jednodňové semináre na jednu alebo viaceré z týchto tém:
- obsah/forma a počet podujatí bude reagovať na požiadavky športovej obce (športovci, športoví odborníci, športové kluby, športové zväzy a iné športové organizácie) - "Štart” nového zákona o športe: Kto, aké zmeny a dokedy musí implementovať?
- Stanovy športových zväzov.
- Hospodárenie a kontrola v športových organizáciách.
- Podnikanie a iná hospodárska činnosť v športe.
- Financovanie športu z verejných zdrojov.
- Financovanie športu zo súkromných zdrojov.
- Sponzoring a dobrovoľníctvo v športe.
- Účtovná závierka športového zväzu/klubu a špecifické problémy vedenia účtovníctva v športe
- Športovci, športoví odborníci a ich zmluvné vzťahy v športe.
- Športová reprezentácia a strediská vrcholového športu
- Informačný systém športu.
- Organizovanie športových podujatí.
- Boj proti negatívnym javom v športe (rasizmus, divácke násilie, manipulácia výsledkov súťaží, doping).
- Vysielacie práva a marketingové práva v športe.
- Športové kluby a ich postavenie v novom zákone o športe.
- Športoví odborníci a ich postavenie v novom zákone o športe.
- Vytvorenie a zdieľanie videonávodov a videoprednášok k aplikácii zákona o športe (vytvorenie e-learningového systému).
- Vytvorenie databázy otázok športových odborníkov (kontrolóri športových organizácií, delegáti športových zväzov) do vzdelávacieho a skúšobného modulu IS športu.
- Tvorba vzdelávacieho obsahu pre jednotlivé skupiny športových odborníkov zaznamenaním, zdieľaním a rozvíjaním znalosti a skúseností jednotlivých skupín športových odborníkov (kontrolóri, tréneri, dopingoví komisári, delegáti zväzov, bezpečnostní manažéri atď.) na internetovej stránke www.ucps.sk a www.sportovepravo.sk.
- Organizovanie Konferencie “Šport a právo 2016” - Fair play ako základ novej spoločenskej zmluvy v športe.
- Diskusné fórum, offline helpdesk a zdieľanie informácií k aplikačným problémom implementácie zákona o športe do praxe s možnosťou notifikácie nových informácií.
- Poradenstvo pri príprave zmien stanov národných športových zväzov a iných športových organizácií.
- Vytvorenie vzorových stanov pre kolektívne/individuálne športy.
- Vytvorenie vzorového disciplinárneho poriadku a konzultácie pri úpravách disciplinárnych poriadkov športových organizácií.
- Vytvorenie vzorových zmlúv (sponzoring, dobrovoľníctvo, profesionálny športovec, amatérsky športovec, talentovaný športovec) a vzorov najpoužívanejších písomností (unifikované formuláre).
- Konzultačná činnosť pri tvorbe a rozširovaní IS športu, testovanie funkcionality nových modulov IS športu pred nasadením do prevádzky.
- Participácia na vypracovaní projektu optimalizácie rezortných športových stredísk.
PERSONÁLNE a ORGANIZAČNÉ ZABEZPEČENIE subprojektov:
- odborník UčPS - špecialista na športové právo (príprava odborných podkladov, vzdelávacie projekty, správa odborného obsahu na webe UčPS a FB stránke “Nový Zákon o športe”)
- odborník UčPS na účtovníctvo, kontrolu a vykazovanie použitých dotácií a príspevkov + správa obsahu informácií na webe UčPS a FB stránke “Zákon o športe”
- odborník UčPS na administratívnu agendu a IT agendu + starostlivosť o obsah a vývoj funkcionalít webovskej stránky www.ucps.sk a www.sportovepravo.sk
- ostatní členovia a priatelia UčPS
- členovia pracovnej skupiny na prípravu návrhu zákona o športe
- ďalší spolupracovníci pracovnej skupiny a konzultanti k jednotlivým témam zákona o športe
CIEĽOVÉ SKUPINY PROJEKTU:
- zástupcovia športových organizácií (športové kluby, športové zväzy, SOV, SPV a iné)
- zástupcovia športovcov a športových odborníkov
- zástupcovia podnikateľského sektora (KLUB 500, Združenie podnikateľov, majitelia klubov, sponzori, stávkoví operátori)
- zástupcovia orgánov verejnej správy (VÚC, mestá/obce)
- zástupcovia Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR (ADA SR a NŠC)
- zástupcovia mikrotímov pracovnej skupiny
PARTNERI PROJEKTU:
- štát - najmä Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR
- národné športové zväzy, národné športové organizácie, prípadne aj iné športové organizácie a subjekty tretieho sektora
- podnikateľský sektor
- odborní partneri (garanti jednotlivých tém a konzultanti)
- mediálni partneri
EKONOMICKÉ ZABEZPEČENIE:
Jeho úlohou je zabezpečiť reprodukciu činnosti UčPS pre slovenský šport transparentným spôsobom.
- príjmy z dotácii alebo iných príjmov od štátu a z príspevkov od partnerov projektu vedené na transparentnom účte UčPS
- príjmy z príspevkov účastníkov jednotlivých podujatí, resp. užívateľov jednotlivých služieb poskytovaných v rámci projektu
- priama úhrada nákladov jednotlivých subprojektov alebo ich častí (podujatí) organizátormi alebo účastníkmi podujatí a partnermi projektu
- vlastné príjmy UčPS z členského hospodárskej činnosti UčPS sponzorského a darov
PREZENTOVANIE a ZDIEĽANIE VÝSTUPOV PROJEKTU a jeho PARTNEROV:
- Informácie o implementačných projektoch k zákonu o športe, ako aj o partneroch projektu budú prístupné
- na internetových stránkach UčPS na doménach www.sportovepravo.sk a http://www.ucps.sk/Novy_zakon_o_sporte,
- v odbornom časopise Magister Officiorum publikovanom elektronicky na stránke www.ucps.sk/magoff a na stranke www.magisterofficiorum.sk (PDF verzia)
- na facebookových stránkach UčPS s názvom “Nový Zákon o športe” a "UčPS - Učená právnicka spoločnosť - právo pre všetkých"
- budú poskytované na publikovanie na webovských stránkach partnerov projektu.
NA ZÁVER:
“Spoločným úsilím s pomocou a podporou ľudí zo športovej obce sme dlhodobou prácou, štúdiom a komunikáciou so športovou obcou dosiahli isté poznanie slovenského športu a jeho procesov.
Je pre nás veľkou výzvou, zodpovednosťou i poctou, pokračovať v našej misii a systémové zmeny, ktoré sme navrhli v zákone o športe, pomôcť preniesť do každodenných procesov prebiehajúcich v slovenskom športe v takom duchu ako boli navrhnuté a schválené v legislatívnom procese.
Našim cieľom je neustále prehlbovať nadobudnutú znalosť o slovenskom športe o ďalšie poznanie, skúsenosti a argumenty, ktoré sú súčasťou slovenskej športovej kultúry, znalosti a skúsenosti, aby sme mohli poskytnúť slovenskej športovej obci kvalitnú odbornú podporu a pomoc pri reformných procesoch v slovenskom športe.
Aby šport obstál pred náročnou skúškou, ktorá ho v ďalšom období systémových zmien čaká a obhájil dôveru spoločnosti i poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, o ktorú sa uchádzal a ktorú schválením zákona o športe dostal.
Nové právne inštitúty vrátane ekonomických nástrojov prinášajúcich športu benefity je potrebné korektne zaviesť do života a ich priebežnou kontrolou, monitorovaním a vyhodnocovaním chrániť športové prostredie pred ich zneužívaním, aby mohli slúžiť dlhé roky na prospech športovania detí a mládeže, ako i kvalitnej prípravy športovej reprezentácie Slovenskej republiky, ktorá bude jej občanom prinášať radosť i pocit národnej hrdosti.”
Učená právnická spoločnosť a pracovná skupina pripravujúca návrh zákona o športe i jeho implementáciu … pre slovenský šport, pre Slovensko.
- Zákona o majetku obce č. 138/1991 Zb. ustanovenie § 9 písm. a ods. 1 až 7
a
- Zákona o športe 440/2015 Z.z. § 64 písm. c)
- Zákon o športe § 64 písm c) : obec zabezpečuje využívanie športovej infraštruktúry v základných školách, ktorých je zriaďovateľom a športovej infraštruktúry vo vlastníctve alebo v správe obce na šport pre všetkých so zameraním na mládež najviac za náklady s tým spojené.
- zákon o majetku obci č. 138/1991 Zb. Obec a jej zriaďovateľské organizácie sú povinné primerane uplatniť zákon o majetku obci ustanovenie § 9 písm. a ods. 1 až 7 aj pri prenechávaní majetku obce do nájmu. Z uvedeného vyplýva, že prenájom sa musí vykonať na základe OVS, dražby, alebo priamym prenájmom ( v tomto prípade sa musí zverejniť zámer na webovej stránke najmenej na 15 dní a musí sa zverejniť lehota na doručenie cenových ponúk). V prípade, ak sa nájom nerealizuje v zmysle uvedeného, je možné uplatniť výnimku zo zákona a síce už zmienených 10 dní, resp. osobitný zreteľ.
Popíšem situáciu:
Mesto nemá vlastnú športovú halu a na tréningy pre športové kluby využíva športovú infraštruktúru – telocvične v základných školách. V rámci športových klubov máme basketbalový klub a len jednu telocvičňu, ktorá spĺňa oficiálne rozmery na basketbalové ihrisko. Klub investoval do časomiery, ktorá zostala na základnej škole. Boli dohodnuté tréningové dni a hodiny – 4 dni v týždni + zápasy sobota, nedeľa – čo prekračuje výnimku uzatvorenia nájomnej zmluvy bez vytvorenia súťažného prostredia , t.j. 10 kalendárnych dní. Hlavný kontrolór mesta upozornil, že je v tomto prípade potrebné vykonať prenájom na základe OVS, dražby, alebo priamym prenájmom.
Moje tvrdenie, vyplývajúce z vysvetlenia Zákona o športe § 64 písm. c) je, že na športové kluby so zameraním na deti a mládež, teda nielen na basketbalový klub sa výnimka 10 dní nevzťahuje a že cena je stanovená základnou školou, bez OVS, dražba, alebo priameho predaja postačuje nebola akceptovaná zo strany HK. Vzhľadom k tomu, že potrebujeme jednoznačné stanovisko pre vypracovanie nájomných zmlúv, obraciam sa na vás s prosbou o stanovisko ako majú školy postupovať pri športových kluboch, ktoré sú zamerané na deti mládež.
- teda v zmysle § 64 písm c)
- alebo musia ísť cestou OVS, či priameho predaja,
Poprípade Vás prosím na koho sa mám obrátiť s týmto dopytom
Odpoveď hlavného kontrolóra:
Dobrý deň,
reagujem na mail pani Rebrošovej, v ktorom uvádza: Po konzultácií s právnym útvarom sa subjektov pracujúcimi s deťmi a mládežou podmienka nájmu 10 dní v kalendárnom mesiaci netýka. Chcela by som uviesť toto tvrdenie pani Rebrošovej na správnu mieru. Subjektov pracujúcimi s deťmi a mládežou sa netýka komerčná cena a síce v zmysle zákona o športe § 64 písm c) : obec zabezpečuje využívanie športovej infraštruktúry v základných školách, ktorých je zriaďovateľom a športovej infraštruktúry vo vlastníctve alebo v správe obce na šport pre všetkých so zameraním na mládež najviac za náklady s tým spojené. To neznamená, že keď cena za nájom nie je trhová, že sa môže obchádzať zákon o majetku obci č. 138/1991 Zb. Obec a jej zriaďovateľské organizácie sú povinné primerane uplatniť zákon o majetku obci ustanovenie § 9 písm. a ods. 1 až 7 aj pri prenechávaní majetku obce do nájmu.
Z uvedeného vyplýva, že prenájom sa musí vykonať na základe OVS, dražby, alebo priamym prenájmom ( v tomto prípade sa musí zverejniť zámer na webovej stránke najmenej na 15 dní a musí sa zverejniť lehota na doručenie cenových ponúk).
V prípade, ak sa nájom nerealizuje v zmysle uvedeného, je možné uplatniť výnimku zo zákona a síce už zmienených 10 dní, resp. osobitný zreteľ. Usmernenie (linke nižšie) uvádza aj „dilemu“ o ktorej sme naposledy diskutovali a síce, že hodiny sa nezrátavajú.
Za odpoveď, resp. tip na koho sa mám obrátiť s touto problematikou ďakujem.
Ďakujem pekne